Her kommer 4. og sidste del af “find din kropstype”-blogserien, bygget delvist på bogen af Trinny og Susannah, Body Shape Bible1.   Find din kropstype 4. del mursten søjle æble
    Herunder er et affiliate link til Amazon, hvor man kan købe bogen.  

 

Søjle, mursten og æble

 

De 3 kropstyper i dette indlæg er: Søjle, mursten og æble. De ligner hinanden ved at den overordnede form er firkantet, et rektangel. Det der adskiller de tre typer er hvor aflangt et rektangel man kan “tegne” udenom formen, samt hvor stor taljen er i forhold til resten.

 

De kan hver især beskrives med følgende kendetegn:

Søjle: Skuldre og hofter er lige brede, næsten uden talje, lange ben.

Find din kropstype 4. del søjle sy nuPhoto by Chris Brignola on Unsplash

 

Mursten: Brede skuldre, ingen talje, relativ flad mave, flad bagdel, kraftige og muskuløse lår og lægge.

Find din kropstype 4. del mursten sy nu    

Æble: Gennemsnitlig størrelse bryster, mave og talje der er større end brystmål, relativ flad bagdel, okay pæne ben.

Find din kropstype 4. del æble kropsideal sy nuPhoto by Marina Khrapova on Unsplash

 

Ved disse tre typer er det altså den firkantede form der går igen. Æblet skiller sig ud ved at taljen fylder mere end resten. På den anden side skiller søjlen sig ud ved ofte at være høj og slank, mens murstenen skiller sig ud ved ofte at se udpræget muskuløs og relativ bred ud.

 

Do’s and Don’ts

Kan man placere sig selv i formen på en af disse tre typer, følger herunder tips til hvilke snit og designs der fungerer godt og hvilke der ikke gør. Fremhævet med farve er de designs som du kan finde her på synu. 

 

Søjle

Do’s: Overdele med rund halsudskæring. Jakker/blazer med detaljer der “peger” visuelt ind mod taljen. Kjoler i bløde og flagrende stoffer med vide lange ærmer. 3/4 lang figursyet frakke med bælte i taljen. Nederdel med A-form. Stumpebukser. Bukser med noget svaj. Overdele med detaljer der bryder overfladen, f eks biser eller læg på skjorter. Lange og eller kraftige halskæder.

Don’ts: Uformelige lange jakker. Kjoler der går lige op og ned. Tøj der sidder løst i taljen. Overdele der stumper.

 

Mursten

Do’s: Blazer/jakker med bindebælte. Empiresnit i overdele, frakker og kjoler. Slå om-kjoler. Ret åbne halsudskæringer, dyb v-hals, rund, bådudskæring. Pynt i halsudskæring i form af pailletter, broderi eller perler. Tætsiddende tanktop. 3/4 lange ærmer. Kort bolerojakke ud over ellers tætsiddende outfit. Nederdele i asymmetrisk snit. Draperinger. Brede bukser i materialer der falder blødt. Designs generelt i stof der falder blødt. Kurvede sko. 

Don’ts: Kasseagtige overdele. Dobbeltradede jakker og frakker. Miniskørter. Kjoler og nederdele med kraftige læg. Bukser i meget stift materiale. Bikini der består af hipsters og tubeoverdel. Kraftige firkantede sko.

 

Æble

Do’s: Overdele med empiresnit der sidder til over brystet, samt har mere vidde under brystet. Overdele med rynkesyninger i siderne som skaber folder, rynker og blødt fald rundt om maven. Dybe halsudskæringer gerne med v-hals (evt med en stroptop i kontrastfarve indenunder som dækker kavalergangen). Langærmet skjorte med brede manchetter og som lukkes under brystet. Blazere/jakker med bindebælte. Nederdel, som lukkes i siden, med indadvendte læg som begynder under maven. Bukser med vide ben i stof der falder blødt. Bukser med bred linning der lukkes i siden. Løs let jakke/cardigan i et simpelt design der går til knæet, båret åben over resten af et outfit (visuelt skaber det tre lange slanke silhuetter som dermed bryder æble-formen). Sko med kilehæl. 

Don’ts: Overdele der er stramme over maven. Kasseagtige overdele. Overdele med læg foran. Højtaljede bukser. Dynejakker. 

  Husk på at alle disse do’s and don’ts er forslag og retningslinier, ikke rigide dogmeregler. Prøv tipsene af og se hvad der virker for dig.    

Forvirret?

Alle 12 kropstyper er nu blevet gennemgået i løbet af disse 4 indlæg. Forhåbentligt har du fundet din type, og har kastet dig ud i at bruge de forskellige tips, rydde lidt ud i klædeskabet og måske syet noget nyt tøj der passer bedre til dig. Men det kan også være du stadig er forvirret. Det kan være svært at se sig i spejlet og vurdere om man rent faktisk har muskuløse lår, en lang talje eller små bryster. Især når vi lever i et samfund hvor kropsidealer er svære at leve op til og en mindreværdsfølelse over ens udseende lever stærkt i mange. Selv hvis man har det ret godt med sin krop, kan det være forvirrende at iagttage ens former og proportioner og forsøge at hælde dem ned i en bestemt form, fordi man har set på sin egen krop i årtier og kan være blevet mere eller mindre “sneblind”. ;) Hvis du er virkelig meget i tvivl, så start med at analysere dig frem til hvilke typer du i hvert fald ikke er. Brug udelukkelsesmetoden. Identificer det du kan. Hvis f eks din underkrop fylder mest, så er dit udgangspunkt dér. Du kan evt stille dig i undertøj foran et fuldkropsspejl, tage nogle billeder som du printer ud, hvorefter du tegner silhuetten af på gennemsigtigt papir. Det skal nævnes at det er muligt at være to kropstyper på een gang, hvor man har kendetegn der lapper over fra den ene type til den anden. I det tilfælde er det en god ide at prøve tipsene af for begge typer, og se sig i spejlet for at se hvilke der virker bedst. Endelig bør det nævnes at ens kropstype kan variere over tid på grund af forskellige forandringer. Efterhånden som man bliver ældre får man måske lidt mere mave, eller en bagdel der ikke helt strutter ligesom før. Hormonforandringer, graviditet, sygdomme osv kan ændre ens proportioner ret så meget. Stort vægttab eller vægtforøgelse giver selvsagt forandringer der ændrer ens form en del. Dog vil mange også opleve, at deres f eks pære- eller timeglasform følger med, selvom vægten siger 40 kg i forskel. Mere markante valg i livet kan også betyde et skift i kropstype: Skulle man finde på som kræmmerhus at få en brystforstørrende operation, er man højst sandsynligt blevet til en slikkepind. God fornøjelse med at finde netop din kropstype og iklæde den tøj der får dig til at stråle.   Skulle du have spørgsmål eller kommentarer så skriv endelig.   <3 Pernille      

  1. Body Shape Bible, Trinny Woodall & Susannah Constantine, Borgen, 2008

Vi er igang med at bygge lidt om på hjemmesiden, så der kan være nogle bemærkelsesværdigheder ind imellem. :) -Parnuuna

>

Pin It on Pinterest