Formål med dette indlæg, er blot en “igangsættelse” af at arbejde på min hjemmeside igen, og lige lokke mig selv ind i kreativiteten. Så du kan læse lidt om, hvordan jeg er blevet til en kostume designer….
Jeg er ved at være landet fra Grønland – nu er det godt nok 14 dage siden, jeg reelt landede – men sådan RIGTIG landet.
De sidste par år er gået med at pendulere mellem Sy Nu og kostume design jobs på Grønland.
Den sidste tur henover sommeren 2019, har været en af de hårdeste ture hidtil. Inden jeg tog afsted, besluttede jeg mig for, at jeg ikke længere ville tage til Grønland og lave kostume jobs FOR PENGENES SKYLD – hvilket jeg gjorde hver gang – til en vis grad. Så denne omgang, var sidste gang jeg gjorde det for pengene.
Det er SUPER skægt at være kostume designer
Hvis man kan lide det – og selvfølgelig synes det er sjovt. Men det er hårdt arbejde, og ikke altid lige spændende.
Jeg prøvede, for første gang at være kostume designer på en rigtig produktion i 2017. Og jeg er SÅ stolt af, at min mor nåede at opleve det. Vi havde premiere lidt over en måned inden hun gik bort, og var med til premieren. #følelsesladet
Jeg blev kostume designer ved et tilfælde.
- Jeg kender en masse kreative mennesker i Nuuk – er vokset op blandt kreative venner & veninder, fordi jeg selv var (er) kreativ = netværk
- Jeg var i Nuuk, og lavede ingenting, udover at være sammen med familien – specielt min mor, da hun var syg.
- Jeg gik med til at min veninde, jeg mødte på en café, ville introducere mig til hendes kollega, der var igang med at lave en musical produktion til gymnasie elever, og havde desperat brug for hjælp til at sy nogle sorte bagtæpper – jeg havde som sagt ingenting at lave, og networking er godt.
- Jeg brugte et par eftermiddage/aftener på at sy de her bagtæpper, og de var glade for hjælpen.
- Nogle uger senere bliver jeg kontaktet af en mand, der er ved at sætte en stor teater koncert op, og har fået afbud fra sin originale kostume designer, pga. fraflytning fra byen – og har fået mine kontakt oplysninger fra hende jeg hjalp.
- Jeg bliver interviewet, som én blandt 2-3 stykker, og er hudløs ærlig omkring ikke at have erfaring med produktioner, men at jeg er villig til at lære undervejs.
- Jeg får jobbet – vi havde god kemi. Jubiii!
- Jeg er så heldig at få lov til at arbejde sammen med en fantastisk scenograf fra island, der tager mig under hendes vinge, FORDI jeg er villig til at lære. Hun var streng og hård til tider, men gav fantastisk mentorship! Hun havde mange år på bagen, både som skuespiller, scenograf OG kostume designer.
- Jeg møder en masse nye mennesker i branchen undervejs og efter premieren, og bliver kontaktet af flere producenter og individer, der har brug for en kostume designer. Det viser sig at være en mangelvare på Grønland.
- Jeg nyder at kunne rejse til Grønland og se venner & familie, når jeg får jobs.
- Det går op for mig, at jeg ikke ser så mange mennesker alligevel (gamle venner etc.), fordi jeg arbejder hårdt, hver gang jeg er deroppe – og jeg nyder godt af de honorarer jeg tjener ind.
- Det går også op for mig, at jeg nærmest venter på næste projekt, når jeg kommer hjem til Danmark igen, fordi jeg ikke helt har fordybet mig i Sy Nu, som jeg gang på gang har haft intentionerne om.
- Jeg har nu besluttet mig for at GERNE vil lave flere projekter, og måske endda opsøge dem selv, MEN med fokus på, at jeg kan gøre det i samspil med Sy Nu. <- og her vil jeg gerne have hjælp <- the gears are turning in my head. (dette er skrevet august 2019).
- Jeg er opsat på at ALT kan lade sig gøre. At jeg kan dele min glæde for syning, design & konstruktion, samtidig med at lave projekter i hele verden. 😀
Jeg fik vist lige tilføjet nogle drømmescenarier til sidst i listen – men jeg tror jeg har givet et nogenlunde billede af, hvordan jeg er blevet kostume designer.
Det sidste projekt var et kostume design job for film – og der kan jeg sige, at det er MEGET anderledes end teater og dans. Der er nogle helt andre ting, man skal tænke over. Som for eksempel at der ikke nødvendigvis bliver filmet i kronologisk rækkefølge, og at der evt. skal flere sæt af samme tøj til, i forskellige tilstande (beskidte, rene, ødelagte, nye, gamle, etc.)
Jeg kan komme meget mere ind på, hvad jeg har lært personligt, men jeg ved faktisk ikke, om der er interesse for det her.
Vigtigste ting, jeg har fået med mig
Det er SÅ vigtigt at sætte grænser. Uanset hvilket job du har, så har DU dine helt egne grænser for, hvad du vil finde dig i, og gå med til, i forhold til arbejdsopgaver og krav fra arbejdet.
En af grundene til at jeg har brugt så lang tid på at komme til mig selv igen, er netop pga af, at jeg skulle lære at sætte de grænser – og det gør jeg næste gang.
Når du vil være med til projekter (som for eksempel som kostume designer), er det din RET at sige, hvad du kræver af tid, penge, budget, værktøjer m.m. Det er bare ikke sikkert at alle vil gå med til det – men så igen: det er dit velvære, der står på spil. Og din kreativitet. Jeg vil vædde med, at dem du skal arbejde med, gerne vil have det bedste fra dig – så kræver det også at du kommer til at arbejde under de bedste omstændigheder.
Så det er op til hver enkelte at finde grænserne – hvor langt vil du gå for et projekt, og hvilke krav sætter du, for at ville arbejde for & med dem.
NOVRA, det er en lektion, der har været længe undervejs – men jeg tror den er ved at være der. 😛
Jeg er bare ved at sætte mig selv igang igen…
Jeg skriver bare det her blog indlæg, fordi jeg føler jeg lige skal igangsættes igen.
Jeg har fået ryddet op i mit systudie, og er som sådan klar til at tage fat – Jeg er bare ved at finde energien igen, først. Og jeg tager det simpelthen én dag ad gangen – skal absolut ikke ned i et stress hul igen. #nostress
SÅ – jeg har fået lavet lidt flere rettelser på hjemmesiden idag, og skrevet dette indlæg. Det synes jeg er en okay start efter 2,5 måneds “fravær”.
Velkommen til mig selv igen. 😛
<3 Parnuuna